Vijftig redenen om te kiezen voor een ander vak.

21. Je moet leren omgaan met een voortdurend wisselend aanbod van digitale registraties, verwerkingen en softwarepakketten.

Alleen al de diverse lespakketten, die leerlingen tegenwoordig online moeten maken, zorgen ervoor, dat je meerdere uren per week bezig bent met het inzien van de vorderingen en het aanpassen van de individuele takenpakketten van jouw leerlingen. Weer extra administratie dus.

22. Overwerk wordt overigens niet extra betaald.

Het staat wel mooi in de cao, maar in de praktijk doen besturen en directies er niets mee. Dus werk je 9 uur? Jammer dan.

23. Bij ziekte van een andere collega ben je als leerkracht bijna altijd de ‘sjaak’.

De directeur kan geen vervanger vinden, want die is er niet. Hij of (meestal) zij gaat niet zelf voor de groep, want “dan blijft mijn werk liggen, hè” of hij of (meestal) zij heeft geen onderwijsbevoegdheid. Dus, dan worden groepen verdeeld over de andere klassen of wordt er een onbevoegde onderwijsassistent of zelfs conciërge voor gezet.

24. Je moet niet denken, dat je veel invloed hebt op jouw nascholingswensen.

De besturen gaan vaak vreemd om met de daarvoor beschikbare budgetten. En om de werkurenverdeling een beetje overzichtelijk te houden kiezen directeuren meestal voor verplichte teamnascholingen. Wat er dan wordt aangeboden is vaak een raadsel en het is in veel gevallen volkomen onduidelijk waarom er nu juist voor die cursus is gekozen. Los van het feit of het wel voor jou persoonlijk een nuttige cursus is. Er zijn maar weinig teams, die hun directeur daarop aanspreken.

Maak een Gratis Website met JouwWeb